تعداد زیادی از بزرگسالان مبتلا به دیابت به بیماری کلیوی مبتلا هستند

14 ژوئن 2021- اولین تحقیق دقیق در نوع خود در ایرلند نشان داد که حدود 42٪ از بیمارانی که به یک کلینیک اختصاصی دیابت مراجعه کرده اند، دارای علائمی از بیماری مزمن کلیوی هستند.

این مطالعه توسط محققان دانشگاه ملی ایرلند در گالویو پزشکان مرکز دیابت بیمارستان دانشگاه گالوی انجام شد و بیش از 4500 بیمار از غرب ایرلند در آن شرکت داشتند.

یافته های این تحقیق نشان داد که با وجود مدیریت دقیق پزشکی، نسبت زیادی از افراد مبتلا به دیابت در ایرلند، با گذشت زمان به بیماری مزمن کلیوی مبتلا می شوند، و در معرض نارسایی کلیوی و سایر عوارض عملکرد ضعیف کلیه قرار می گیرند.

دیابت در حال حاضر علت شماره یک بیماری مزمن کلیوی و نارسایی کلیه در سراسر جهان است.حداقل از هر 15 نفر در ایرلند یک نفر به دیابت مبتلا می باشد که سه چهارم آنها بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 هستند.

پروفسور متیو گریفین، مشاور نفرولوژیست در بیمارستان های دانشگاه گالوی گفت: زمانی که علایمی از بیماری مزمن کلیوی به دلیل دیابت ظاهر می شود، معمولاً زمانی است که آسیبهای وارد شده به کلیه ها غیرقابل برگشت هستند و ممکن است با گذشت زمان بدتر شوند.

این تحقیق که در مجله BMJ Open Diabetes Research and Care منتشر شده است، اولین تحلیل جامع از بار کلی بیماری مزمن کلیوی در میان افراد دیابتی در ایرلند است.

این مطالعه نشان داد که :

·        42 درصد از بیماران در این کلینیک، براساس نتایج آزمایش خون و ادرار که معمولاً انجام می شود، شواهدی از عملکرد غیر طبیعی کلیه را داشتند.

·        نرخ بیماری مزمن کلیوی در بین بیماران دیابتی بیشتر از قبل شده است.

·        فراوانی بیماری مزمن کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر - تقریباً 50٪ - بود.

·        عملکرد کلیه ها در بیش از یک چهارم از کل بیماران و تقریباً یک سوم مبتلایان به دیابت نوع 2 با سرعت بیشتر از حدی که انتظارمی رفت، کاهش یافته بود.

تیم تحقیقاتی گفت: یافته های شیوع و نرخ بیماری مزمن کلیوی بسیار نگران کننده است زیرا تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به طور پیوسته در سراسر جهان در حال افزایش است و انتظار می رود تا 20 سال آینده به 700 میلیون نفر نزدیک شود.

دکتر توماس گریفین، مشاور غدد درون ریز و متخصص در مراقبت از دیابت و محقق اصلی این مطالعه، گفت: این یافته ها می گوید که نرخ بیماری مزمن کلیوی و کاهش سریع عملکرد کلیه در بزرگسالان مبتلا به دیابت در ایرلند، قابل مقایسه یا بیشتر از جمعیتهایی است که در انگلیس، سایر کشورهای اروپایی، ایالات متحده و آسیا مورد مطالعه قرار گرفته اند.این مطالعه اطلاعات مهمی را به مبتلایان به دیابت ارائه نمود زیرا درمان ها و مداخلات جدیدی در حال ظهور است که ممکن است در مراحل اولیه ی بیماری مزمن کلیوی از عملکرد کلیه ها محافظت کند.

پروفسور گریفین افزود: موضوع نگران کننده این است که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت از ابتدایی ترین شواهد مربوط به بیماری کلیوی دیابتی که می تواند با آزمایش خون و ادرار تشخیص داده شود، بی اطلاع هستند. این تحقیق نیاز به آگاهی بیشتر از این آزمایشات در مراحل اولیه ی مدیریت دیابت و مراقبت های بیشتر توسط متخصصان دیابت و کلیه را روشن می کند.

پروفسور فرانسیس فینوکان، متخصص غدد، نویسنده مشترک این مطالعه و مشاور در زمینه مدیریت چاقی و دیابت در بیمارستان های دانشگاه گالوی، گفت: هر چه تلاش بیشتری در جهت تشویق افراد به رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی برای جلوگیری از دیابت نوع 2 و عواملی که در آن موثر هستند، انجام دهیم، شانس ما برای کاهش بار بیماری کلیوی بیشتر است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-06-high-kidney-disease-adults-diabetes.html